Met vijf andere klasgenoten ben ik op bezoek geweest bij John Konijn. Het was even zoeken maar we hadden wel resultaat. Hij had een eigen ruimte waar hij helemaal los kon gaan met zijn inspiratie. Ik vind dat hij bijzonder te werk gaat. Wat mij na al deze jaren beeldende vorming opviel, was dat kunstenaars steeds nieuwe dingen proberen te maken. Maar zelf vind ik het maar steeds lelijker worden. In de geschiedenis probeerde de mensen alles in zoveel mogelijk detail te maken. Een voorbeeld is de portretten. Naar mate de kunst steeds meer op ging leven, wilde ze van het ‘nette’ af. Ik vind zelf dat dat geen kunst meer is. Maar hoe John Konijn dingen toepast in zijn kunst vind ik zeer bijzonder. Hij verzint compleet nieuwe dingen op te gebruiken. Hij maakt daarbij ook gebruik van voorwerpen die andere niet zouden gebruiken. Onder andere zijn schoenen maar ook het rooster dat voor een lamp zit vertelde hij. Hij schildert eroverheen waardoor je een heel mooi patroon erin krijgt van het rooster.

Ik vond het leuk dat dit zo georganiseerd werd. In mavo moest je het allemaal zelf uitzoeken. Je inspiratie kon je van internet of uit boeken halen, maar een kunstenaar in het echt ontmoeten is veel leuker. Je kunt vragen stellen over hoe je dingen het handigst kan aanpakken bijvoorbeeld. Maar vooral waar het allemaal om gaat, inspiratie op doen. Op de havo vind ik dit echt een plus punt. Leuke ervaring erbij.

Zelf houd ik van schilderen in details, zo ver dat kan met de producten die ik tot mijn beschikking heb. John Konijn gaat nu steeds meer richting het abstracte. Wel had hij een doek van tien meter breed. Daar zaten stukken in die ik zeker kon gebruiken. Bijvoorbeeld de manier waarop het struikgewas was geschilderd. Ook door je verf er dik op te doen dat je een speelser effect krijgt dan dat alles helemaal is glad gestreken.

De foto’s staat in de bijlages. Drie afbeeldingen met totaal negen foto’s.

Met vriendelijke groeten,

Denise Birnie (Corderius College, H4B)

Ingezonden door: Denise Birnie (leerlingen corderius college)

Untitled-1
Untitled-2
Untitled-3