christiaan schuinder

beeldhouwer

Het maak proces

mijn werk begint altijd met kleine klei beeldjes waarin ik de vorm uitwerk. Dit is voor mij de manier om gemakkelijk  met vorm om te gaan en deze te perfectioneren. Het eerste ontwerp is in het klei en daarna in het gegoten in gips. Hierna werk ik het in de juiste grote uit De maten moesten worden aangepast aan het kozijn en de gang .dit leverde uiteindelijk een interventie op die zich heeft aangepast aan de omgeving.

De uitvoering in het groot heeft in het beeld nog veranderingen na gelaten. Zo is het beeld in een smalle gang alleen van de voorkant te bezichtigen. Hiermee moest het beeld de juiste uitstraling krijgen aan de voorkant . en niet perse als een geheel los staan sculptuur. De vorm werd hierdoor nog  spitser om er nog meer diepte en snelheid in te krijgen.

Afstudeer werk

In het afstudeer werk heb ik het ruimtelijk werken uit gediept en de manieren hoe we naar vorm in de realiteit kijken. Mijn hoofd thema in mijn werk is hier dan ook vorm, maar daaronder zitten verschillende lagen. Waaronder wiskundige verhoudingen, afmetingen en volumes en symbolisme.

Het werk wat ik als eerste had gemaakt was de middelste grootste vorm. Waar ik bepaalde abstracte begrippen als macht en snelheid en wiskunde in een beeld wou stoppen. En deze met de aarde te laten verbinden door houten balken die het gehele beeld weer te discussie stelt.

Dit was voor mij een interessant werk waar de grote van het beeld van groot belang  werd. De vorm die ik had gemaakt was een gelijk benige driehoek, als deze van de bovenkant bekeken kon worden zou men dat zien, en zou het waarschijnlijk alle dynamiek verliezen, maar de grote van het beeld belemmerde dat , je kon het alleen maar van 2 kanten zien en daarmee bleven de abstracte begrippen als macht en snelheid houden.  Alleen om dat het beeld  de verhouding met de menselijke vorm goed had. De verdere verwerking van het symbolisme in de vorm van een adelaar die in de punt uitkomt in een 5 puntige pentagram werd niet vaak opgemerkt maar deed voor mij zeker recht aan het beeld.

De monolieten die tegen de muur stonden waren een uitwerking van ideeën over vorm, en hoe wij deze interpreteren. De mens is namelijk gewent om in de meeste onbestemde vormen dierlijke eigenschappen te zien. Maar de mens zelf heeft de neiging om dingen tot een meest efficiënte vorm te verwerken. Of ook wel een wiskundig verantwoorde vorm. De vraag was ,waar houdt een  gevormde  sculptuur op met bestaan en wordt het niks meer dan een wiskundige verantwoorde vorm.  Hiermee liet ik me in de eerste beelden leiden door dierlijke vormen , de symmetrie en positionering van hoeken en volumes zorgde ervoor dat de beelden te verwerken waren als lichtelijk figuurlijke vormen ,waar na het laatste beeld wat ik maakte (hier links boven) niet meer was dan een simpele wiskundige sarcofaag.

 

hetwerktuig.nl/christiaan-schuinder

Telefoon: 06-43546174

 

Geef een reactie